Новини ліги

Стратегії, які працюють: чому ПФЛ на крок попереду (фото, відео)

09:30, 7 травня 2017

Прес-секретар клубу УПЛ Олег Барков аналізує третій семінар ПФЛ з маркетингу

Олег Барков

У четвер, 27 квітня, в конференц-залі НСК «Олімпійський» відбувся семінар, організатором якого виступила Професіональна футбольна ліга України. Називався він «Стратегії, які працюють», і був повністю присвячений маркетингу. Було створено відмінну платформу для обміну досвідом і знаннями, а також можливість послухати фахівців, які проявили  себе в спортивному маркетингу. На семінар були запрошені не тільки представники українських клубів (необов'язково 1-й і 2-й ліг, а й Прем'єр-ліги, хоча в результаті таких виявилося вкрай мало), а також журналісти, які могли також взяти участь в дискусії.

Євген Донцов, Лукас Анастасіадіс і Сергій Макаров - спікери панельної дискусії

У березні 2016 року рішенням Ради ліг було затверджено Стратегію розвитку Професіональної футбольної ліги до 2020 року. Вона включає в себе п'ять простих пунктів, які є пріоритетними у розвитку ПФЛ. 1) Впровадження комерційно успішних методик управління клубами; 2) Активізація роботи з глядачами; 3) Боротьба з договірними матчами; 4) Розвиток масового футболу; 5) Освітній менеджмент: підготовка футбольних фахівців. Програма семінару складалася з п'яти виступів, лекції читали люди, які мають успішний досвід в маркетингу та менеджменті. Для початку невеликі підсумки роботи ПФЛ за останній рік (а з моменту впровадження нової стратегії розвитку ПФЛ пройшло трохи більше 12-ти місяців) підбив президент організації Сергій Дмитрович Макаров. Він пройшовся по кожному з п'яти пріоритетних пунктів стратегії, розповів про проблеми та успіхи роботи ПФЛ. Однією з головних проблем ліги є відсутність належної взаємодії з органами державної влади на всіх її рівнях. Але це проблема всього нашого футболу. Спонсори не хочуть йти на співпрацю з клубами, хоча якби для них створили сприятливі умови, як це діє у багатьох країнах, наш футбол жив би набагато краще. Чому б не знизити податки для тих, хто допомагає розвитку футболу, співпрацює з клубами? Це дасть поштовх розвитку всього футболу.

Не виходить поки у ПФЛ підвищити відвідуваність матчів двох своїх ліг, але не можна не відзначити, що незважаючи ні на що, глядацький інтерес все-таки зростає. Рік тому команда Макарова обрала в цьому плані для себе два шляхи розвитку - оптимістичний і песимістичний. Перший передбачав зростання відвідуваності на 20% кожного сезону, другий - тільки на 7%. Поки що ПФЛ йде за песимістичним сценарієм, але все ж є позитивна динаміка, що радує. А ще ж є аматорський чемпіонат, де відвідуваність часом не поступається ні першої, ні другої, а часом і Прем'єр-лізі. Тобто, резерв тут є. Приємно відзначати роботу ПФЛ з уболівальниками. Це не тільки оновлений сайт, який, на відміну від сайту УПЛ, дійсно став краще, зручніше і інформативніше. Це і організація трансляцій матчів на телеканалах «Футбол 1/2» (матчі «Іллічівця») і XSPORT (рейтинги трансляцій матчів 1-ї ліги на цьому каналі перевищують в три рази рейтинги будь-якої іншої передачі або трансляції будь-якого іншого матчу на цьому каналі). ПФЛ активно розвиває соцмережі, YouTube-канал, працює з дітьми, влаштовуючи різні конкурси та заходи як, наприклад, «Зіркові уроки футболу». Ну і одним з найважливіших пунктів стратегії, як на мене, є освітня програма, яку запустила ПФЛ. Подібний семінар став третім, це відмінна можливість для клубних менеджерів повчитися чомусь новому, запропонувати  свої ідеї, перейняти досвід.

Євген Донцов

 Директор з маркетингу агентства «Стандарт» Анна Радько розповіла  про боротьбу за лояльність, ефективні комунікації. На прикладі роботи з «Вересом» фахівець розповіла, як ефективно шукати партнерів для клубу, вести переговори з потенційними спонсорами. Прекрасну лекцію про клубні кольори  прочитав керівник департаменту зі зв'язків з громадськістю та ЗМІ ФК «Шахтар» Андрій Бурлаков. На прикладі як українських, так і зарубіжних клубів, спікер пояснив, наскільки важливі клубні кольори в маркетингу, наскільки важливо домогтися єдності кольорів в ігровій формі і навіть на сторінці клубного сайту. Вболівальник повинен асоціювати колір зі своїм улюбленим клубом. Як, наприклад, оранжево-чорний асоціюється з «Шахтарем», зелений - з «Карпатами», жовто-чорний - з дортмундською «Боруссією», а синій - з «Челсі». Відступати від обраної колірної лінії протипоказано, не можна сьогодні грати в синіх кольорах, а завтра в - червоних. Але іноді бувають винятки заради комерційної вигоди, в основному це стосується другого і третього комплектів форми. Одним з цікавих моментів лекції стала історія з виїзним комплектом форми «гірників» у 2013 році. Виявляється, компанія Nike розробила для «Шахтаря» виїзну форму кольорів українського прапора - синьо-жовту. Але на той момент керівництво прийняло рішення на користь більш консервативного білого варіанту, а той зразок визнали дуже схожим на форму «Металіста». Хто знає, цілком можливо, що в майбутньому донеччани повернуться до того ескізу.

Лукас Анастасіадіс

Про те, як повернути уболівальників на стадіони, розповідав колишній віце-президент ФК «Верес», а нині президент агентства «Стандарт» Євген Донцов. Він має  досвід із залучення вболівальників на трибуни рівненського «Колізею», де, незважаючи на жахливу, м'яко кажучи, інфраструктуру, один з найвищих показників відвідуваності. Чому люди ходять на концерти і в кіно, але не ходять на футбол? Футбол перестав цікавити українців, це глобальна проблема, одна на всіх. І її потрібно вирішувати. Так, рівень нашого чемпіонату впав, але ж і з уболівальниками ніхто не працює. А це куди важливіше. Немає шоу, немає інтриги, немає інфраструктури. Власне, на цю ж тему говорив і зарубіжний гість семінару - консультант компанії SD Europe Лукас Анастасіадіс. Представник грецького клубу «Аріс» розповідав про форми власності футбольних клубів, роботу з уболівальниками і підвищення інтересу до футболу. Мабуть, найцікавіший момент з його лекції звучав так: «Хто-небудь з вас, ставлячи собі питання, чому так мало глядачів на стадіоні, проводив дослідження, чому ці самі глядачі не ходять на футбол, що їм не подобається, чого їм не вистачає»? Ні, на жаль, таких досліджень практично ніхто в українському футболі не проводить, лише поодинокі клуби хочуть заробляти, половина просто не вірить, що в Україні можна заробити на футболі, а іншим це просто не цікаво і не потрібно.

У висновку заходу відбулася панельна дискусія серед всіх учасників семінару, модератором якої виступив авторитетний журналіст Артур Валерко. Дискусія вийшла живою і цікавою, на різні теми. Поговорили про формат, роботу ЗМІ, єдиний м`яч, проблеми відвідуваності стадіонів та інфраструктури. Окремо я б зупинився на темі формату, актуальному в даний момент. Не секрет, що договірні матчі в Україні - це ракова пухлина, від якої потрібно позбутися якнайшвидше. Як це зробити? Звичайно, всі ми сподіваємося на роботу Франческо Баранки  і його команди, але зменшити кількість прохідних матчів можна також за допомогою зміни формату чемпіонату. У тому числі і в першій і другій лігах. Раз вже ми скопіювали в якійсь мірі бельгійський варіант чемпіонату в Прем'єр-лізі, то чому б не зазирнути в сусідню Голландію і не перейняти їх досвід в першому дивізіоні? Як і в Україні з наступного сезону, в Ередівізія вилітає одна команда безпосередньо, а ще дві грають перехідні матчі. Їм протистоять команди з Еерстедівізі (наша 1-а ліга).

Артур Валерко

Але їх не дві, як в нашому класичному варіанті, а відразу вісім. До команд, які посіли за підсумками регулярного сезону місця з другого по п'яте (перше, нагадаю, отримує пряму путівку в еліту), додаються чотири чемпіони «періодів». Що таке період? Це четверта частина чемпіонату. Тобто, чемпіонат ділиться на чотири періоди - на рівну кількість турів. Чемпіон першого періоду (наприклад, з 1-го по 9-й тур) отримує першу путівку в плей-офф, другого - другу путівку, і так далі. Це додасть не тільки видовищності, але й  романтики, адже за путівку в еліту може боротися навіть 10-я команда таблиці. А у всіх команд буде стимул протягом усього сезону. Потім чемпіони періодів проводять попередню стадію, між собою визначаючи дві кращі команди (за олімпійською системою). Далі в півфіналах вони грають з представниками еліти, а паралельно з'ясовують стосунки команди, що зайняли 2-5 місця в Еерсте. Переможці сходяться в фінальних раундах і розігрують по одній путівці в еліту від кожної пари. Так, згоден, складно, але складно лише до того моменту, поки не спробуєш. Багато хто думав, що поділ на «шістки» - теж складно. Але нічого, як бачимо, цей формат живе.

Крім того, на семінарі зачіпали тему реформування Кубка України. По-перше, всі згодні, що пора Кубку знайти одного організатора, бажано ФФУ, яка вела б турнір від найпершої стадії і до фіналу. А також допустити до участі в турнірі більше команд, задіяти аматорські колективи, адже матч в Миколаєві показав, що таке ажіотаж. Приїзд будь-якої команди з еліти викличе в маленькому містечку небувалий інтерес до футболу, а завтра, як влучно висловився Руслан Забранський, дітлахи, що побували на такому матчі, будуть просити своїх батьків відвести їх до спортивної школи.

Підбиваючи підсумки, хочу сказати, що менеджери ПФЛ роблять чудову роботу, яку видно. Не буду тут критикувати Прем'єр-лігу, хоча є за що, просто скажу, що не завадило б ФФУ і Прем'єр-лізі також проводити подібні семінари, на яких керівники і менеджери могли б вчитися, переймати досвід колег і ділитися своїми знаннями. Адже насправді всі ми - одна велика футбольна сім'я. Потрібно працювати з уболівальниками, працювати на маркетинговій ниві, намагатися заробити і нарешті зрозуміти, що ніхто не зробить роботу за нас, крім самих нас.

 

Прес-служба ПФЛ

Footboom.com - інформаційний партнер ПФЛ України




Група Соц сети Група Соц сети Група Соц сети Група Соц сети Магазин Вгору Вгору