Новини ліги

Завершився перший тренінг для футбольних коментарів

09:10, 20 грудня 2013

14-15 грудня у Могилянській школі журналістики відбувся перший тренінг для футбольних коментаторів. Для участі було відібрано 15 хлопців. Серед них – колишні гравці молодіжного складу ФК «Одеса», ФК «Динамо Київ», ФК «Олімпік» (м. Фастів), майбутні журналісти та інші. Тренінг провели британський футбольний коментатор Тім Вайт і український спортивний журналіст Микола Васильков.

Тренінг включав як теоретичну, так і практичну частини. Заняття розпочались з секції, присвяченої постановці голосу. Тім Вайт пояснив, що футбольний коментатор має бути експресивним, а його голос – привертати увагу. «Не розраховуйте, що всі сидять прикуті до екранів. Ви повинні звучати так, аби навіть той, хто випадково проходить повз телевізор, захотів сісти і дивитись футбол», – додав британець. За його словами, від футбольного коментатора багато в чому залежить успіх телевізійної або радіо трансляції.

Учасники тренінгу також отримали практичні поради щодо підготовки до матчу, зокрема, пошуку інформації і проведення власного дослідження. Перед грою коментатор повинен ознайомитись зі статистикою двох команд, яка доступна на сайті УЄФА. На кожного гравця, тренера та рефері готується окремий прес-кіт або профайл з фотографіями, спортивною біографією та статистикою. Під час матчу коментатор робить нотатки-підказки, і Тім Вайт поділився власним секретом. Він розробив свою систему скорочень, і всі важливі моменти матчу позначає у таблиці на дві колонки, кожна з яких відповідає одній з команд.

Тім Вайт розповів про особливості коментування на телебаченні і радіо. На відміну від телебачення, де картинка говорить сама за себе і не потребує додаткового опису, на радіо коментатор повинен детально пояснювати, що відбувається на полі. Тім Вайт наголосив на тому, що слово «коментування» походить від «коментар», а отже, професія футбольного коментатора вимагає значної кількості аналітики, прогнозів і обґрунтованих коментарів. Саме цього часто бракує українським фахівцям, які здебільшого обмежуються описом ситуації на полі.

Попри те, що тренінг був розрахований на майбутніх футбольних коментаторів, отримані знання можна також використовувати у спортивній журналістиці, оскільки ці дві сфери є суміжними. Під час занять окремі секції були присвячені правилам телевізійного репортажу й інтерв’ю.

Частина занять проходила на НСК «Олімпійський», візит куди став можливий завдяки сприянню Федерації футболу України в особі її Президента Анатолія Конькова та державного концерну «Спортивні арени України». Микола Васильков, співвикладач тренінгу, провів екскурсію і познайомив учасників з реальними умовами роботи коментаторів. Хлопці побували на медіа трибуні, де зазвичай працюють коментатори та журналісти, і дізнались про всі технічні особливості роботи.

Микола Васильков, маючи значний досвід у спортивній журналістиці, розповів про основні типи телевізійних продуктів у цій сфері: новини, репортажі, авторські програми. «Чим більше цікавих кадрів, ракурсів і героїв у ваших матеріалах, тим вищий рівень програми і тим вона цікавіша. Зараз футбол розрахований не тільки на чоловіків від 18 до 60 років. Футбол стає масовим, він популяризується. До екранів прикуті дружини фанатів, діти, люди старшого віку, і треба орієнтуватись також на їхні інтереси», – зазначив Микола Васильков. Журналіст проаналізував основні спортивні програми в українському телепросторі і пояснив, що майбутнє – за новими креативними форматами й Інтернет-телебаченням, що набирає обертів в Україні.

Кожна секція завершувалась практичним завданням. Учасники тренувались начитувати скрипти телевізійних сюжетів як диктори. Потім вони повинні були підготуватись до інтерв’ю на радіо, де виступали б у ролі експертів. Так, кожен з хлопців відповідав за певну серію на Чемпіонаті світу з футболу.

Та найважливіше, що всі учасники пройшли справжню коментаторську практику. На другий день тренінгу кожен з них коментував цілий тайм футбольного матчу «Спартак» - «Зеніт». Напередодні вони мали підготуватись, використовуючи отримані поради тренерів. «Я був приємно здивований рівнем знань, з якими до нас прийшли учасники. У них ніколи не було коментаторського досвіду, і я очікував, що їхній рівень буде набагато нижчим. Тому перший успіх у коментуванні – це часткова і їхня заслуга, а не лише наша, як викладачів», – зазначив Тім Вайт. Більше того, всі учасники тренінгу отримали пропозицію взяти участь у відборі коментаторів для спортивної телекомпанії «Повєрхность». У майбутньому хтось з них співпрацюватиме з каналами «Спорт 1», «Спорт 2» і коментуватиме футзальні матчі.

«Я впевнений, що четверо чи п’ятеро хлопців з першої групи зможуть побудувати кар’єру футбольних коментаторів, якщо отримають трохи більше досвіду і підготовки. Більше того, у них є всі шанси працювати на загальнонаціональних каналах. Решта хлопців цілком можуть працювати як радійні футбольні коментатори, оскільки робота на радіо – трохи легша, порівняно з телебаченням», – підвів підсумок Тім Вайт.

Подібні тренінги будуть проводитись у майбутньому. Подальша співпраця з Федерацією футболу України, Об’єднанням футбольних клубів «Перша професіональна ліга України» і медіа партнерами може перерости у масштабніший проект – річну програму для спортивних журналістів.

 Медіа партнерами тренінгу виступили Об’єднання футбольних клубів «Професіональна футбольна ліга України» і провідні спортивні медіа, серед яких: ЧЕМПИОНАТ.com, SPORT.ua, UA-Футбол, FANAT.ua, 11на11, Обозреватель, Hotsport, SPORTinform. Інформаційними партнерами також були Телекритика і Mediasapiens.

Слідкуйте за оновленнями на сайті Могилянської школи журналістики і у Фейсбуці.




Група Соц сети Група Соц сети Група Соц сети Група Соц сети Магазин Вгору Вгору