Маттео Камподоніко розпочав бесіду із початків – коли 15 років тому він із кількома однодумцями розпочинав власну справу, це було хобі, засноване на великому інтересі до футболу. Нині ж компанія Wyscout веде систематичний облік та аналіз футбольних турнірів по всьому світі, а їхня інтернет-платформа обробляє більше 2 500 матчів на тиждень. На VI Семінарі зі спортивного маркетингу ПФЛ «Змінювати! Клуби. Міста. Спорт. Vol. III» засновник та головний виконавчий директор італійської міжнародної компанії розповів про становлення та ідеологію свого бізнесу.
«Я дивився на купу DVD-дисків і думав: це божевілля!»
Все починалося 2004 року. Коли ми з другом купили камеру й комп’ютер, почали записувати місцеві аматорські ігри та робити відео-аналіз для тренерів. Підраховували удари, кутові, обводки й так далі. Робили DVD й віддавали тренерам. Зараз все змінилося – ми більше не записуємо нашу інформацію на диски. В іншому робота така ж, але глибша й досконаліша.
Одного дня ми зустрілися з одним дуже відомим в Італії директором футбольного клубу. Це був заключний день трансферного вікна, йому потрібно було підписати гравця й він шукав DVD, де було б відео з цим футболістом. У нього на столі лежало тисячі дисків. Я подумав: це ж божевілля! Відбувається тисячі трансферів, і щоразу люди шукають записи на цих дисках. І у мене з’явилася ідея – чому б мені не зробити цифрову платформу, як YouTube, але навіть краще організовану, де можна було б подивитися відео-аналіз кожного гравця на світі.
Нашим першим офісом була звичайна студентська квартира. Нині у нас велика міжнародна компанія із представництвами в багатьох країнах світу, маємо 400 співробітників та більш як 1000 клубів-клієнтів у 90 країнах світу. Ми працюємо із ФІФА, УЄФА та десятками національних федерацій.
«До нас надходить біля 2500 відео щотижня. Обробка одного забирає біля 4 годин»
Що ми робимо? Передовсім, скаутинг. Аналіз матчів. Підготовку до матчів. Уявіть собі: ви український клуб із Першої ліги, у вас є хороший гравець, але його нема в Wyscout. А десь у Хорватії є схожий клуб на ваш, але він присутній у нашій системі. Як ви думаєте, якщо скаут працює на якийсь великий футбольний клуб – Арсенал, Реал, Валенсію й так далі – що він вибере: летіти сюди на літаку чи подивитися в інтернеті, як грає хорват? Відповідь очевидна.
Нині скаутинг цифровий. Тому не тільки клуби, а й деякі федерації інвестують в обчислення ігрових показників навіть юнацьких, дитячих турнірів. Футбол – це не лише спорт, а й бізнес, тому чим раніше юний гравець потрапить у базу даних, тим краще. Фінансовий стан клубів залежить від хорошої стратегії зростання, він може заробляти й бути успішним, якщо вийде. Тому клуб повинен, як і компанія, інвестувати в свій розвиток.
Що ми робимо для цього? Збираємо відео матчів зі всього світу (біля 2,5 тисяч на тиждень), які потрапляють у наше хмарне сховище. Потім наші 300 аналітиків розбирають ігри. Раніше цей процес був повністю ручним, нині ми поєднуємо його з машинним інтелектом. З кожного відео ми збираємо дані – прикріплюємо теги, розділяємо нарізки окремих епізодів і в підсумку маємо цілісну картину, яку можна розібрати на будь-які подробиці. Раніше обробка одного матчу займала біля 8 годин, зараз цей час скоротився вдвічі.
Завдяки нашій платформі, 80% роботи зі скаутингу можна виконати онлайн. Ми збираємо відео та наші аналітичні звіти про всі клуби та гравців.
«Президент Дженоа почув про Пйонтека, знаходячись на пляжі. Вже невдовзі поляк став зіркою»
Минулого літа президент Дженоа Енріко Преціозі розповів у інтерв’ю: «Я сидів на пляжі, мені подзвонив друг-агент і розповів, що в Польщі є цікавий футболіст. І порадив мені подивитися на нього в Wyscout». Він глянув і підписав – це був Пйонтек із Краковії. Його подальшу історію ви знаєте. Ще десять років тому це здавалося б божевіллям.
Зазвичай відділ скаутингу – це біля 20 чоловік. Вони вивчають дані про гравця – голи, асисти, ігрові показники. Раніше, щоб знайти такого, треба було їхати, дивитися матчі (часто за кордоном), обробляти багато інформації, інвестуючи в це чималі кошти. Зараз все це полегшується. З’являються нові інструменти розвитку футболу.
Зокрема, xG – expected goals. Якщо ви поглянете на таблицю Серії А за цим параметром, ви побачите, що Юве створює навіть менше «вбивчих» моментів, ніж суперники. Але завдяки наявності супер-гравців, Ювентус забиває неймовірні м’ячі та зразково реалізовує свої шанси. Інші клуби можуть створювати більше, але гірше працювати в завершенні, гірше – в обороні. Як вболівальник, ви можете отримувати задоволення від яскравої гри своєї команди. Але як президент, який варіант ви виберете?
PRO
Нині обраховується все. Скажімо, пенальті – можна подивитися на нашій платформі всі записи, розібрати, в який кут б’є гравець найчастіше, як воротар реагує на удар і наскільки часто вгадує, на яку відстань він не дотягується, які наслідки будуть після того чи іншого рішення. Це все – полегшення роботи тренерів і скаутів, а також покращення глибини пошуку гравців.
Саме тому ми збираємо тисячі відеозаписів матчів зі всього світу, вони в різній якості, але дають поняття про гру. Ми розробили нову категорію прав – права на скаутинг. Тому платимо в ФІФА та УЄФА певну суму, яку вони розподіляють між своїми членами. Завдяки цьому маємо доступ до всіх турнірів, які нам потрібні. Розвиток технологій сприяє розвитку самого футболу. Тож ми постійно працюємо над вдосконаленням нашого продукту.
Наприклад, ми розширюємо свою діяльність, підтримуємо чимало навколо футбольних стартапів. Наприклад, ми маємо окремий сервіс для аналізу роботи арбітрів (українські судді також у ньому є). А також підтримали стартап, який збирає дані з акаунтів гравців у соцмережах. Зрозуміло, якщо побачите там фото з вечірки чи розбиту автівку, ви зробите певний висновок про особистість гравця.
В Україні ми почали працювати чотири роки тому. Спершу – з єдиним клубом, але нині у нас багато клієнтів у всіх лігах українського футболу, від УПЛ до Другої ліги. Співпрацюємо з ФФУ та ПФЛ. Ми бачимо прогрес таких українських гравців, як Ярмоленко та Малиновський. У кожній країні може з’явитися хороший гравець. Футбол починається з однакових початкових умов – але в підсумку досягають успіху ті, хто працює найретельніше, найвідповідальніше, найглибше.
Sport Arena виступала партнером семінару зі спортивного маркетингу, який традиційно проводить Професіональна футбольна ліга. Ми отримали можливість поспілкуватися зі всіма спікерами VI Семінару зі спортивного маркетингу ПФЛ «Змінювати! Клуби. Міста. Спорт. Vol. III». Представляємо на ваш розсуд тези їхніх виступів та найцікавіші відповіді на питання слухачів.
Артур Валерко, SportArena.com